ΠΟΝΤΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ CD2
CD2
Χοροί περιοχής Ματσούκας
1. Καλόν κορίτς: Χορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας. Μία μορφή σερανίτσας που πήρε το όνομα από τον στίχο του τραγουδιού "Καλόν κορίτς, καλόν κορίτς, καλόν κ’εβλοημένον" ή Παπόρ: Πήρε την ονομασία από τον στίχο του τραγουδιού "Μάνα τέρεν το παπόρ ντ' άσκεμα κουνίεται" ΚΑΛΟΝ_ΚΟΡΙΤΣ
2. Τρυγώνα: Χορευόταν σε παραλλαγές σε διάφορες περιοχές του Πόντου. Πήρε το όνομά του από τον στοίχο: "Ακεί πέραν σ’ορμανόπον η Τρυγώνα η Κορώνα" ΤΡΥΓΩΝΑ
3. Κούσερα: Χωριό κοντά στη Μονή Ιωάννη του Βαζελώνα. Μία μορφή τικ σε γρήγορο ρυθμό με τα χέρια κάτω. ή Μοσκώφ: Η ονομασία του χορού στην Ελλάδα, χορευότανε από κάποιον ονόματι Μοσκοφίδη στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος πρόσθεσε κάποιους αυτοσχεδιασμούς στο χορό. Από αυτόν πήρε και το όνομα. ΚΟΥΣΕΡΑ
4. Τικ (Μονό): Χορός της Ματσούκας με έξι βήματα ΤΙΚ_ΜΟΝΟ
5. Τικ (Μονό): Χορός της Ματσούκας με έξι βήματα ΤΙΚ_ΔΙΠΛΟ
Χοροί περιοχής Ακ Νταγ Ματέν
6. Γιουβαλαντούμ: Σημαίνει κατρακύλισμα. Χορός των περιοχών Αγ-Νταγ-Μαντέν και Σαμψούντας. Χορεύεται σε παραλλαγές με διαφορετική μουσική και σε άλλες περιοχές του Πόντου όπως, Αργυρούπολη & Πάφρα Ο πρώτος κρατάει μαντήλι και κάνει λαβύρινθο ΓΙΟΥΒΑΛΑΝΤΟΥΜ
7. Τέρς (Κιουμούς Ματέν): Η τρυγώνα σε διαφορετική χορευτική και μουσική παραλλαγή. Ο χορός πάει προς τ’αριστερά, ανάποδα δηλαδή, γι αυτό και ονομάζεται τερς (στα τουρκικά τερς=ανάποδα) ΤΕΡΣ
8. Τσαραχότ: Το όνομα του χορού εμπροπις ή λάχανα ή κοτσιχτόν ομάλ, όπως χορευόταν στην περιοχή του Αγ-Νταγ-Μαντέν με μικρή παραλλαγή στα βήματα. ΤΣΑΡΑΧΟΤ
9. Χαλάϊ: Χορός του Αγ Ντάγ Ματέν, με ιδιαίτερο χρώμα στη μουσική. Ο πρώτος κρατάει μαντήλι. ΧΑΛΑΪ
10. Τικ: Ο πασίγνωστος χορός, εδώ σε παραλλαγή του Ακ Ντάγ Ματέν.. ΤΙΚ_ΑΚ_ΝΤΑΓ_ΜΑΤΕΝ
11. Τιζ: Ο χορός Ομάλ του Κάρς, χορευόταν στο Ακ Νταγ Ματέν σε πιο αργό ρυθμό, από ότι στο Καρς όπου χορευόταν με έντονο τρέμουλο στο σώμα, ο οποίος χορευόταν στο Παϊπούρτ, Πόλη Νοτιοανατολικά της Τραπεζούντας έξω από τα όρια του διεκδικούμενου Πόντου του 1918-1922. στο Αγ Ντάγ Μαντέν ΤΙΖ
12. Μαντήλια: Χορός του Κιουμούς Μαντέν (Μεταλλείο Σίμ) Χορευότανε και στους γάμους, στο δρόμο μπροστά από το ζευγάρι. ΜΑΝΤΗΛΙΑ
13. Από παν και κα: Χορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας που χορευότανε επιτόπια με μικρά πηδηχτά βήματα με πιάσιμο από τη μέση ή Καπικεέτκον: Όπως ονομαζόταν ο χορός στην περιοχή της Λιβεράς και χορευόταν με το σκοπό "εσκέρτε ο Γακούπ Αγάς" ή Αγκαλιαστόν: Η ονομασία του Χορού στην Γαλίαινα (Ματσούκα) ΑΠΟ_ΠΑΝ_ΚΙ_ΑΠΟ_ΚΑ
Χοροί περιοχής Τόνιας
14. Μοσκώφ: Η ονομασία του χορού Κούσερα στην Ελλάδα, χορευότανε από κάποιον ονόματι Μοσκοφίδη στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος πρόσθεσε κάποιους αυτοσχεδιασμούς στο χορό. Από αυτόν πήρε και το όνομα.
15.Τικ Τόγιας (Τογιαλίδικο Τικ)
Χοροί περιοχής Κιουνους Ματέν
16. Τσουρτούγουζους: Χορός του Κιουμούς Ματέν. Μιά μορφή γρήγορου τικ με τα χέρια κάτω σε διαρκή κίνηση μπρος-πίσω.
17. Τέρς (Κιουμούς Ματέν): Η τρυγώνα σε διαφορετική χορευτική και μουσική παραλλαγή. Ο χορός πάει προς τ’αριστερά.
Χοροί περιοχής Καρς
18. Λέτσι: Χορός της περιοχής Κάρς. Παραλλαγή της λετσίνας σε αργό ρυθμό.
19. Λετσίνα: Διάσημος χορός της περιοχής Κάρς, με γρήγορο ρυθμό.
20. Κότσαρι: Χορός της περιοχής Κάρς, που οι χορευτές πιάνονται από τους ώμους.
21. Ομάλ: Το ομάλ της Αργυρούπολης, σε πιο έντονο ρυθμό.
22. Τρία τη κότσαρι
23. Αρματσούκ: Χορός της περιοχής Καρς ή Αλματσούκ
24. Τίταρα ή Τετέ Αγάτς: Παραλλαγή του Γετιέρε σε βήματα και μουσική με βάση το Διπάτ. Χορός της Αργυρούπολης.
Χοροί περιοχής Ατά Παζάρ
25. Καρσιλαμάς: Πασίγνωστος αντικριστός χορός για την καταγωγή του οποίου ερίζουν Έλληνες και Τούρκοι.
26. Τικ Πουλαντζάκης
27. Εμπρ-οπις από το αρχείο Στ.Ευσταθιάδη
28. Διπάτ
Χορός Σκήτης Κοζάνης
29. Χορός της Μαρίας
Χοροί περιοχής Πάφρας
30. Σαρικουζ
31. Τεκ καϊτέ
32. Θανατί λάγκεμαν: Χορός της περιοχής Πάφρας. Είναι ο χορός με τον οποίο αυτοκτόνησαν οι κοπέλες που ήταν κλεισμένες στο κάστρο του ποταμού Αλυ για 48 ημέρες.
33. Στενά δρομόπα
ΠΗΓΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΠΟΝΤΙΩΝ
CD2
Χοροί περιοχής Ματσούκας
1. Καλόν κορίτς: Χορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας. Μία μορφή σερανίτσας που πήρε το όνομα από τον στίχο του τραγουδιού "Καλόν κορίτς, καλόν κορίτς, καλόν κ’εβλοημένον" ή Παπόρ: Πήρε την ονομασία από τον στίχο του τραγουδιού "Μάνα τέρεν το παπόρ ντ' άσκεμα κουνίεται" ΚΑΛΟΝ_ΚΟΡΙΤΣ
2. Τρυγώνα: Χορευόταν σε παραλλαγές σε διάφορες περιοχές του Πόντου. Πήρε το όνομά του από τον στοίχο: "Ακεί πέραν σ’ορμανόπον η Τρυγώνα η Κορώνα" ΤΡΥΓΩΝΑ
3. Κούσερα: Χωριό κοντά στη Μονή Ιωάννη του Βαζελώνα. Μία μορφή τικ σε γρήγορο ρυθμό με τα χέρια κάτω. ή Μοσκώφ: Η ονομασία του χορού στην Ελλάδα, χορευότανε από κάποιον ονόματι Μοσκοφίδη στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος πρόσθεσε κάποιους αυτοσχεδιασμούς στο χορό. Από αυτόν πήρε και το όνομα. ΚΟΥΣΕΡΑ
4. Τικ (Μονό): Χορός της Ματσούκας με έξι βήματα ΤΙΚ_ΜΟΝΟ
5. Τικ (Μονό): Χορός της Ματσούκας με έξι βήματα ΤΙΚ_ΔΙΠΛΟ
Χοροί περιοχής Ακ Νταγ Ματέν
6. Γιουβαλαντούμ: Σημαίνει κατρακύλισμα. Χορός των περιοχών Αγ-Νταγ-Μαντέν και Σαμψούντας. Χορεύεται σε παραλλαγές με διαφορετική μουσική και σε άλλες περιοχές του Πόντου όπως, Αργυρούπολη & Πάφρα Ο πρώτος κρατάει μαντήλι και κάνει λαβύρινθο ΓΙΟΥΒΑΛΑΝΤΟΥΜ
7. Τέρς (Κιουμούς Ματέν): Η τρυγώνα σε διαφορετική χορευτική και μουσική παραλλαγή. Ο χορός πάει προς τ’αριστερά, ανάποδα δηλαδή, γι αυτό και ονομάζεται τερς (στα τουρκικά τερς=ανάποδα) ΤΕΡΣ
8. Τσαραχότ: Το όνομα του χορού εμπροπις ή λάχανα ή κοτσιχτόν ομάλ, όπως χορευόταν στην περιοχή του Αγ-Νταγ-Μαντέν με μικρή παραλλαγή στα βήματα. ΤΣΑΡΑΧΟΤ
9. Χαλάϊ: Χορός του Αγ Ντάγ Ματέν, με ιδιαίτερο χρώμα στη μουσική. Ο πρώτος κρατάει μαντήλι. ΧΑΛΑΪ
10. Τικ: Ο πασίγνωστος χορός, εδώ σε παραλλαγή του Ακ Ντάγ Ματέν.. ΤΙΚ_ΑΚ_ΝΤΑΓ_ΜΑΤΕΝ
11. Τιζ: Ο χορός Ομάλ του Κάρς, χορευόταν στο Ακ Νταγ Ματέν σε πιο αργό ρυθμό, από ότι στο Καρς όπου χορευόταν με έντονο τρέμουλο στο σώμα, ο οποίος χορευόταν στο Παϊπούρτ, Πόλη Νοτιοανατολικά της Τραπεζούντας έξω από τα όρια του διεκδικούμενου Πόντου του 1918-1922. στο Αγ Ντάγ Μαντέν ΤΙΖ
12. Μαντήλια: Χορός του Κιουμούς Μαντέν (Μεταλλείο Σίμ) Χορευότανε και στους γάμους, στο δρόμο μπροστά από το ζευγάρι. ΜΑΝΤΗΛΙΑ
13. Από παν και κα: Χορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας που χορευότανε επιτόπια με μικρά πηδηχτά βήματα με πιάσιμο από τη μέση ή Καπικεέτκον: Όπως ονομαζόταν ο χορός στην περιοχή της Λιβεράς και χορευόταν με το σκοπό "εσκέρτε ο Γακούπ Αγάς" ή Αγκαλιαστόν: Η ονομασία του Χορού στην Γαλίαινα (Ματσούκα) ΑΠΟ_ΠΑΝ_ΚΙ_ΑΠΟ_ΚΑ
Χοροί περιοχής Τόνιας
14. Μοσκώφ: Η ονομασία του χορού Κούσερα στην Ελλάδα, χορευότανε από κάποιον ονόματι Μοσκοφίδη στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος πρόσθεσε κάποιους αυτοσχεδιασμούς στο χορό. Από αυτόν πήρε και το όνομα.
15.Τικ Τόγιας (Τογιαλίδικο Τικ)
Χοροί περιοχής Κιουνους Ματέν
16. Τσουρτούγουζους: Χορός του Κιουμούς Ματέν. Μιά μορφή γρήγορου τικ με τα χέρια κάτω σε διαρκή κίνηση μπρος-πίσω.
17. Τέρς (Κιουμούς Ματέν): Η τρυγώνα σε διαφορετική χορευτική και μουσική παραλλαγή. Ο χορός πάει προς τ’αριστερά.
Χοροί περιοχής Καρς
18. Λέτσι: Χορός της περιοχής Κάρς. Παραλλαγή της λετσίνας σε αργό ρυθμό.
19. Λετσίνα: Διάσημος χορός της περιοχής Κάρς, με γρήγορο ρυθμό.
20. Κότσαρι: Χορός της περιοχής Κάρς, που οι χορευτές πιάνονται από τους ώμους.
21. Ομάλ: Το ομάλ της Αργυρούπολης, σε πιο έντονο ρυθμό.
22. Τρία τη κότσαρι
23. Αρματσούκ: Χορός της περιοχής Καρς ή Αλματσούκ
24. Τίταρα ή Τετέ Αγάτς: Παραλλαγή του Γετιέρε σε βήματα και μουσική με βάση το Διπάτ. Χορός της Αργυρούπολης.
Χοροί περιοχής Ατά Παζάρ
25. Καρσιλαμάς: Πασίγνωστος αντικριστός χορός για την καταγωγή του οποίου ερίζουν Έλληνες και Τούρκοι.
26. Τικ Πουλαντζάκης
27. Εμπρ-οπις από το αρχείο Στ.Ευσταθιάδη
28. Διπάτ
Χορός Σκήτης Κοζάνης
29. Χορός της Μαρίας
Χοροί περιοχής Πάφρας
30. Σαρικουζ
31. Τεκ καϊτέ
32. Θανατί λάγκεμαν: Χορός της περιοχής Πάφρας. Είναι ο χορός με τον οποίο αυτοκτόνησαν οι κοπέλες που ήταν κλεισμένες στο κάστρο του ποταμού Αλυ για 48 ημέρες.
33. Στενά δρομόπα
ΠΗΓΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΠΟΝΤΙΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου