Τρίτη, 3 Μαρτίου 2015

ΠΟΝΤΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ CD2

ΠΟΝΤΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ  CD2



CD2 fanis-cd2.jpg
 


Χοροί περιοχής Ματσούκας
1. Καλόν κορίτς: Χορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας. Μία μορφή σερανίτσας που πήρε το όνομα από τον στίχο του τραγουδιού "Καλόν κορίτς, καλόν κορίτς, καλόν κ’εβλοημένον" ή Παπόρ: Πήρε την ονομασία από τον στίχο του τραγουδιού "Μάνα τέρεν το παπόρ ντ' άσκεμα κουνίεται" ΚΑΛΟΝ_ΚΟΡΙΤΣ
2. Τρυγώνα: Χορευόταν σε παραλλαγές σε διάφορες περιοχές του Πόντου. Πήρε το όνομά του από τον στοίχο: "Ακεί πέραν σ’ορμανόπον η Τρυγώνα η Κορώνα" ΤΡΥΓΩΝΑ
3. Κούσερα: Χωριό κοντά στη Μονή Ιωάννη του Βαζελώνα. Μία μορφή τικ σε γρήγορο ρυθμό με τα χέρια κάτω. ή Μοσκώφ: Η ονομασία του χορού στην Ελλάδα, χορευότανε από κάποιον ονόματι Μοσκοφίδη στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος πρόσθεσε κάποιους αυτοσχεδιασμούς στο χορό. Από αυτόν πήρε και το όνομα. ΚΟΥΣΕΡΑ
4. Τικ (Μονό): Χορός της Ματσούκας με έξι βήματα ΤΙΚ_ΜΟΝΟ
5. Τικ (Μονό): Χορός της Ματσούκας με έξι βήματα ΤΙΚ_ΔΙΠΛΟ
Χοροί περιοχής Ακ Νταγ Ματέν
6. Γιουβαλαντούμ: Σημαίνει κατρακύλισμα. Χορός των περιοχών Αγ-Νταγ-Μαντέν και Σαμψούντας. Χορεύεται σε παραλλαγές με διαφορετική μουσική και σε άλλες περιοχές του Πόντου όπως, Αργυρούπολη & Πάφρα Ο πρώτος κρατάει μαντήλι και κάνει λαβύρινθο ΓΙΟΥΒΑΛΑΝΤΟΥΜ
7. Τέρς (Κιουμούς Ματέν): Η τρυγώνα σε διαφορετική χορευτική και μουσική παραλλαγή. Ο χορός πάει προς τ’αριστερά, ανάποδα δηλαδή, γι αυτό και ονομάζεται τερς (στα τουρκικά τερς=ανάποδα) ΤΕΡΣ
8. Τσαραχότ: Το όνομα του χορού εμπροπις ή λάχανα ή κοτσιχτόν ομάλ, όπως χορευόταν στην περιοχή του Αγ-Νταγ-Μαντέν με μικρή παραλλαγή στα βήματα. ΤΣΑΡΑΧΟΤ
9. Χαλάϊ: Χορός του Αγ Ντάγ Ματέν, με ιδιαίτερο χρώμα στη μουσική. Ο πρώτος κρατάει μαντήλι. ΧΑΛΑΪ
10. Τικ: Ο πασίγνωστος χορός, εδώ σε παραλλαγή του Ακ Ντάγ Ματέν.. ΤΙΚ_ΑΚ_ΝΤΑΓ_ΜΑΤΕΝ
11. Τιζ: Ο χορός Ομάλ του Κάρς, χορευόταν στο Ακ Νταγ Ματέν σε πιο αργό ρυθμό, από ότι στο Καρς όπου χορευόταν με έντονο τρέμουλο στο σώμα, ο οποίος χορευόταν στο Παϊπούρτ, Πόλη Νοτιοανατολικά της Τραπεζούντας έξω από τα όρια του διεκδικούμενου Πόντου του 1918-1922. στο Αγ Ντάγ Μαντέν ΤΙΖ
12. Μαντήλια: Χορός του Κιουμούς Μαντέν (Μεταλλείο Σίμ) Χορευότανε και στους γάμους, στο δρόμο μπροστά από το ζευγάρι. ΜΑΝΤΗΛΙΑ
13. Από παν και κα: Χορός της περιοχής Ματσούκας Τραπεζούντας που χορευότανε επιτόπια με μικρά πηδηχτά βήματα με πιάσιμο από τη μέση ή Καπικεέτκον: Όπως ονομαζόταν ο χορός στην περιοχή της Λιβεράς και χορευόταν με το σκοπό "εσκέρτε ο Γακούπ Αγάς" ή Αγκαλιαστόν: Η ονομασία του Χορού στην Γαλίαινα (Ματσούκα) ΑΠΟ_ΠΑΝ_ΚΙ_ΑΠΟ_ΚΑ
Χοροί περιοχής Τόνιας
14. Μοσκώφ: Η ονομασία του χορού Κούσερα στην Ελλάδα, χορευότανε από κάποιον ονόματι Μοσκοφίδη στην Θεσσαλονίκη, ο οποίος πρόσθεσε κάποιους αυτοσχεδιασμούς στο χορό. Από αυτόν πήρε και το όνομα.
15.Τικ Τόγιας (Τογιαλίδικο Τικ)
Χοροί περιοχής Κιουνους Ματέν
16. Τσουρτούγουζους: Χορός του Κιουμούς Ματέν. Μιά μορφή γρήγορου τικ με τα χέρια κάτω σε διαρκή κίνηση μπρος-πίσω.
17. Τέρς (Κιουμούς Ματέν): Η τρυγώνα σε διαφορετική χορευτική και μουσική παραλλαγή. Ο χορός πάει προς τ’αριστερά.
Χοροί περιοχής Καρς
18. Λέτσι: Χορός της περιοχής Κάρς. Παραλλαγή της λετσίνας σε αργό ρυθμό.
19. Λετσίνα: Διάσημος χορός της περιοχής Κάρς, με γρήγορο ρυθμό.
20. Κότσαρι: Χορός της περιοχής Κάρς, που οι χορευτές πιάνονται από τους ώμους.
21. Ομάλ: Το ομάλ της Αργυρούπολης, σε πιο έντονο ρυθμό.
22. Τρία τη κότσαρι
23. Αρματσούκ: Χορός της περιοχής Καρς ή Αλματσούκ
24. Τίταρα ή Τετέ Αγάτς: Παραλλαγή του Γετιέρε σε βήματα και μουσική με βάση το Διπάτ. Χορός της Αργυρούπολης.
Χοροί περιοχής Ατά Παζάρ
25. Καρσιλαμάς: Πασίγνωστος αντικριστός χορός για την καταγωγή του οποίου ερίζουν Έλληνες και Τούρκοι.

26. Τικ Πουλαντζάκης
27. Εμπρ-οπις από το αρχείο Στ.Ευσταθιάδη
28. Διπάτ
Χορός Σκήτης Κοζάνης
29. Χορός της Μαρίας

Χοροί περιοχής Πάφρας
30. Σαρικουζ

31. Τεκ καϊτέ
32. Θανατί λάγκεμαν: Χορός της περιοχής Πάφρας. Είναι ο χορός με τον οποίο αυτοκτόνησαν οι κοπέλες που ήταν κλεισμένες στο κάστρο του ποταμού Αλυ για 48 ημέρες.
33. Στενά δρομόπα

ΠΗΓΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΣΤΕΓΗ ΠΟΝΤΙΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου